4.2.5 Mappekomponent 2 - modul 4 - Film

 I denne oppgaven skulle vi barna i barnehagen få være med på å være filmprodusenter, og jeg startet prosessen med en samlingsstund for å introdusere oppgaven for dem. Vi utarbeidet først et tankekart om hva en film er og hva den kan inneholde, så tok vi en runde der barna kom opp med ideer til tematikk. Ikke overraskende var samtlige av barna enige om at de ville ha om Bukkene Bruse, men med en ny vri på fortellingen. Bukkene Bruse er et gammelt folkeeventyr som er kjent for barna, både for 3, 4 og 5 åringene. Jeg valgte å la alle barna på gruppen få delta i idemyldringen, der vi tok i bruk ulike verktøy og materialer i vår reise til å finne ut hvordan filmen skulle bli. En gruppe på fem skolestartere ble med på selve filmproduksjonen. Etter at filmen var ferdig inviterte vi inn hele basen der vi viste frem filmen, samt vi sendte den ut til foreldrene. 




Link til filmen : https://www.wevideo.com/view/2881649555

Refleksjon

Prosessen med å lage film var en spennende reise både for meg som voksen og for barna. Jeg kunne observere at barna likte å få muligheten til å ta i bruk digitale verktøy, skape noe sammen, og ikke minst få presentere det ferdige produktet til de andre barna til slutt. Å arbeide på denne måten var svært lærerik, men også tidkrevende. Jeg fikk erfart flere ganger gjennom prosessen at det var utfordrende å holde motivasjonen og engasjementet til alle barna oppe til en hver tid. Dette løste seg greit ved å la barna komme og gå litt som de ønsket i prosessen, og vi tok opp arbeidet når barna var lysten på det. Dermed var dette et arbeid som tok lengre tid enn jeg hadde først tenkt, men resultatet ble bra. Etter vi startet arbeidet med dreideboken virket det som at barnas engasjement blomstret opp igjen. I bruk av denne kunne de visualisere prosessen de hadde stått i, og se veien videre mot filmen. Letnes (2016) skriver at arbeid med dreiebok hjelper barn med å skaffe seg struktur, der de i større grad kan klare å se sammenheng og logikk både visuelt og verbalt. Denne typen arbeid fremmer også barns språklige utvikling (Letnes, 2016, s.57-60).  

Dette mener jeg er en viktig erfaring å ta med seg til senere, da det er viktig at barn skal oppleve mestring og glede gjennom et slikt type arbeid. Ikke alle oppgaver er like morsomme, så barna fikk da ta del ut ifra de forutsetningene, engasjementet og ønsket de hadde. Ved å ha gode rammefaktorer, forutsigbarhet og god nok tid fikk vi hatt fokus på samarbeid og det å ha en god fellesskapsopplevelse fremfor det ferdige produktet. 
Rammeplanen poengterer viktigheten av at demokratiske prosesser skal gi rom for medvirkning og deltakelse i barnehagens innhold, der barna skal få erfart å bli sett, hørt og anerkjent (KD,2017). 

Vi var lenge usikre på hvordan vi skulle produsere filmen, men endte opp med å lage et skyggeteater. Jeg og barna lagde en teater boks med fokus på gjenbruksmaterialer, samt vi lagde ulike figurer som barna ønsket å ha med i fortellingen. Det jeg erfarte var at figurene var vanskelig å for barna å lage, så jeg deltok i større grad rundt den aktiviteten. Først fant vi i figurene på nettet, som vi skrev ut, tegnet over på papp og skjærte ut med tapetkniv. Når alt materialet var ferdiglaget, begynte produksjonen av selve filmen. Vi brukte mobilkamera som ble plassert på et stativ. I bakgrunn av skyggeteateret brukte vi en prosjektor for å få til de bakgrunnene vi ønsket til de ulike scenene. Vi tok bilder til en scene i gangen, for så å legge inn disse i Wevideo. Etter alle bildene til scenene var lagt inn, la vi til passende musikk, noen snakkebobler i bruk av tekst, og til slutt snakket barna inn lydfil som vi la til i filmen. Bølgan (2018) skriver at åpne apper ikke har noen forhåndsbestemte løsninger, og at barn derfor kan få større eierskap over sin produksjon. Barna fikk i bruk av dette verktøyet erfaring med å skape noe nytt sammen (Bølgan, 2018, s.108). 


Sammendrag

I denne reisen har både jeg og barna fått ny erfaring og læring rundt det å lage film. Barnas kreativitet og fantasi satte et eget preg på et kjent folkeeventyr, som var til stor glede for produsentene, samt de andre barna og voksne som fikk se filmen i ettertid. Barna har måtte vært nytenkende, samskapende, løsningsorienterte, praktisert refleksjon og undring i høy grad. 

Gjennom mine observasjoner i prosessen av barnas kapasitet, hvor kompetente de er og gleden de har hatt gjennom fellesskaps opplevelsen er uvurderlig. 


Litteratur

Bølgan, N.B (2018). Digital praksis i barnehagen- nysgjerrig, eksperimentell og skapende. Fagbokforlaget

Kunnskapsdepartementet (2017). Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Hentet fra: https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeplan-for-barnehagen/ 21.10.2022

Letnes, M.A (2016). Barns møter med digital teknologi: digital teknologi som pedagogisk ressurs i barnehagens lek, opplevelse og læring. Universitetsforlaget 

Svendsen, T.O (2020). Dreiebok. Hentet fra: https://snl.no/dreiebok 21.10.2022


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

4.1.6 Mappekomponent 1 - modul 4 - Collage

7.5 Mappekomponent modul 7 - Koding i barnehagen