7.5 Mappekomponent modul 7 - Koding i barnehagen
I denne oppgaven skulle vi planlegge og gjennomføre en programmeringsaktivitet sammen med barna i barnehagen. Jeg valgte både en analog og en digital løsning på denne oppgaven, grunnet jeg ønsket at barna skulle få erfaring med begge deler.
Aktivitetsplan
1. Gjennom et rutenett skal barna ta i bruk piler som kommandoer for å komme seg frem til -målet-. Alle pilene må brukes, så barna må derfor tenke logisk, feilsøke, samarbeide og komme frem til løsningen gjennom algoritmisk tenkning.
2. Når barna har kommet i mål med bruken av kommando-pilene når de fram til en QR-kode som er målet. Denne koden får de da scannet med en Ipad, og en "hemmelig beskjed" dukker opp.
3. Barna skal få prøve ut dette både gjennom det digitale og analoge.
Når man jobber med programmering forholder man seg til teknologien bak det digitale verktøyet. Å tenke algoritmisk innebærer å ta valg og vurderinger for hvordan man skal løse et problem, steg for steg. Gjennom denne oppgaven ønsket jeg at barna skulle utforske og eksperimentere, ved å sammen bruke logisk tenkning for å finne frem til ulike løsninger. Barna måtte også ta i bruk dekomposisjon og feilsøke underveis, for å oppdage og rette opp feil som ble gjort (Utdanningsdirektoratet, 2019).
Refleksjon
Slik så den digitale utgaven av programmeringsaktiviteten ut. Barna viste raskt god digital kompetanse, der de brukte Ipaden til å flytte på de ulike kodings-pilene. Rammeplanen sier at barnehagen skal tilrettelegge for digital praksis som et bidrag til barns lek, kreativitet og læring. Digitale verktøy skal støtte opp barnas læringsprosesser og oppfylle føringer for et rikt og allsidig læringsmiljø for alle barn (KD, 2017). Ved å ta i bruk digitale verktøy i barnehagen ser man at barn får tatt i bruk ny kreativitet og tenkning. Digitale verktøy gir et hav av muligheter til utforskning, videreføre prosesser man står i, følge samfunnsendringer og ikke minst fungere som et supplement til barnas interesser.
Bølgan, N.B. (2018). Digital praksis i barnehagen: nysgjerrig, eksperimentell og skapende. Fagbokforlaget
Kunnskapsdepartementet (2017). Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Hentet fra: https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeplan-for-barnehagen/arbeidsmater/digital-praksis/ 01.12.2022
Nakken, A.H (U.å). Programmering i barnehagen. Hentet fra: https://realfagsloyper.no/sites/default/files/2019-04/Programmering.pdf 01.12.2022
Utdanningsdirektoratet. (2019, 27.mars). Algoritmisk tenkning. Hentet fra: https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/profesjonsfaglig-digital-kompetanse/algoritmisk-tenkning/ 01.12.2022
https://qr-kode.no/ 01.12.2022
Kommentarer
Legg inn en kommentar