7.5 Mappekomponent modul 7 - Koding i barnehagen

I denne oppgaven skulle vi planlegge og gjennomføre en programmeringsaktivitet sammen med barna i barnehagen. Jeg valgte både en analog og en digital løsning på denne oppgaven, grunnet jeg ønsket at barna skulle få erfaring med begge deler. 


Aktivitetsplan

1. Gjennom et rutenett skal barna ta i bruk piler som kommandoer for å komme seg frem til -målet-. Alle pilene må brukes, så barna må derfor tenke logisk, feilsøke, samarbeide og komme frem til løsningen gjennom algoritmisk tenkning. 

2. Når barna har kommet i mål med bruken av kommando-pilene når de fram til en QR-kode som er målet. Denne koden får de da scannet med en Ipad, og en "hemmelig beskjed" dukker opp. 

3. Barna skal få prøve ut dette både gjennom det digitale og analoge. 

Når man jobber med programmering forholder man seg til teknologien bak det digitale verktøyet. Å tenke algoritmisk innebærer å ta valg og vurderinger for hvordan man skal løse et problem, steg for steg. Gjennom denne oppgaven ønsket jeg at barna skulle utforske og eksperimentere, ved å sammen bruke logisk tenkning for å finne frem til ulike løsninger. Barna måtte også ta i bruk dekomposisjon og feilsøke underveis, for å oppdage og rette opp feil som ble gjort (Utdanningsdirektoratet, 2019). 


Refleksjon


Ved å la barna få utforske programmering får de brukt grunnleggende ferdigheter som finnes i realfag. De må utforske ulike metoder og fremgangsmåter, de må forklare og beskrive, tenke kreativt, feilsøke og prøve på nytt. Dette er ferdigheter barn vil ha nytte av i mange ulike sammenhenger i løpet av livet (Nakken, U.å). Jeg snakket først med barna om hvordan denne oppgaven kunne løses, og det lå markeringer på gulvet som det skulle legges en pil på hver markering. Barna la først ut alle pilene fremfor seg, og begynte så å utforske og prøve ut ulike løsninger. Barna samhandlet og viste god evne til logisk tenkning. 


Gjennom  programmering og koding som aktivitet får barna erfart at det er flere måter å skaffe seg kunnskap på. Det er viktig at pedagogen legger til rette for at barn skal kunne utvikle sin kunnskap, og at man følger endringer i tråd med samfunnet. Grunnleggende ferdigheter som det å lese, skrive, regne og uttrykke seg verbalt er viktige for barn å ha mulighet for å utvikle (Bølgan, 2018, s.24). Denne aktiviteten var mye annerledes enn hva vi ellers har holdt på med i barnehagen, og det var tydelig at barna ble engasjerte og nysgjerrige på å samhandle rundt denne oppgaven. 


Når barna hadde løst oppgaven og kom frem til målet, brukte de Ipaden til å scanne QR koden. Der hadde jeg lagt inn en julehilsen og et bilde fra "Rampenissen", som nettopp har flyttet inn i barnehagen. Dette var til stor glede for barna. Flere undret seg over hvordan Rampenissen hadde lært seg å bruke Ipad - for å lage QR kode med en hemmelig beskjed til barna. Men, dette hadde to barn raskt svaret på. "Han e jo voksen da, for han har skjegg. Å da kan dem å bruk Ipad". 

Slik så den digitale utgaven av programmeringsaktiviteten ut. Barna viste raskt god digital kompetanse, der de brukte Ipaden til å flytte på de ulike kodings-pilene. Rammeplanen sier at barnehagen skal tilrettelegge for digital praksis som et bidrag til barns lek, kreativitet og læring. Digitale verktøy skal støtte opp barnas læringsprosesser og oppfylle føringer for et rikt og allsidig læringsmiljø for alle barn (KD, 2017). Ved å ta i bruk digitale verktøy i barnehagen ser man at barn får tatt i bruk ny kreativitet og tenkning. Digitale verktøy gir et hav av muligheter til utforskning, videreføre prosesser man står i, følge samfunnsendringer og ikke minst fungere som et supplement til barnas interesser. 


Bølgan, N.B. (2018). Digital praksis i barnehagen: nysgjerrig, eksperimentell og skapende. Fagbokforlaget

Kunnskapsdepartementet (2017). Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Hentet fra: https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeplan-for-barnehagen/arbeidsmater/digital-praksis/ 01.12.2022

Nakken, A.H (U.å). Programmering i barnehagen. Hentet fra: https://realfagsloyper.no/sites/default/files/2019-04/Programmering.pdf 01.12.2022

Utdanningsdirektoratet. (2019, 27.mars). Algoritmisk tenkning. Hentet fra: https://www.udir.no/kvalitet-og-kompetanse/profesjonsfaglig-digital-kompetanse/algoritmisk-tenkning/ 01.12.2022

https://qr-kode.no/ 01.12.2022


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

4.1.6 Mappekomponent 1 - modul 4 - Collage

4.2.5 Mappekomponent 2 - modul 4 - Film