Digitale verktøy i barnehagen

For at jeg skulle kunne starte dette innlegget om hvorfor og hvordan man kan bruke digitale verktøy i barnehagen, begynte jeg først å reflektere rundt egen praksis, egne holdninger, tanker, meninger, og ikke minst hva ulike fagartikler sa om denne tematikken. Dette satte i gang en tankeprosess rundt hva jeg ønsket å fokusere på, noe som endte på de voksnes kompetanse og kjennskap til de ulike digitale verktøyene som fins der ute. 


Digitale verktøy har blitt en naturlig del av barn og voksnes hverdag i dagens samfunn. Rammeplanen for barnehagen (2017) tydeliggjør at barnehagens digitale praksis skal bidra til lek, læring og kreativitet. De digitale verktøyene skal støtte opp barns læringsprosesser igjennom det pedagogiske arbeidet, med fokus på et rikt og allsidig læringsmiljø for alle barn. Rammeplanen poengterer også at personalet må utøve digital dømmekraft, samt bidra til barns utviklende etiske forståelse knyttet til bruken av digitale medier (KD,2017, s.27). Men, for å kunne tilby digitale verktøy i barnehagehverdagen kreves det at personalet innehar en viss kompetanse på feltet. Jeg personlig har en stor interesse for å bruke digitale verktøy i barnehagehverdagen, men av erfaring vet jeg at mange av mine kollegaer kvier seg for å ta i bruk andre verktøy enn PC/Ipad. Dette forklares ofte som lite kompetanse på feltet. Så hvordan kan man løfte denne problemstillingen og gjøre bruken overkommelig og lett tilgjengelig både for voksne - og barn, og hvilke begrunnelser har vi for å bruke digitale verktøy i barnehagen? 

(Eget bilde: barna lager installasjon av ulike materialer i barnehagen der jeg jobber, og dokumenterer med å ta bilder)

Kunnskapsdepartementet ga ut et temahefte om IKT i barnehagen i 2006 (KD,2006), og man kan på mange måter se på denne som en inspirasjonskilde til vårt arbeid. På en annen side vil jeg si at dette temaheftet er utdatert på mange områder, og mangel på opplæring og teoretisk litteratur kan gjøre det vanskelig for personalet i barnehagen å utvikle sin digitale kompetanse i tråd med samfunnets endringer. For å kunne tilby digitale verktøy i barnehagen må personalet inneha en grunnleggende kompetanse på feltet. De digitale verktøyene skal fungere som et supplement til andre tradisjonelle aktiviteter, der det støtter barnas utvikling og læring. Barnehagen bør ha et fokus på å løfte de ansattes digitale kompetanse til et nivå der man føler seg trygge, for så å kunne implementere digitale verktøy i barnas lek. Ved å være en nysgjerrig og kreativ voksen som ser på digitale verktøy som en mulighet for undring, utforsking og utvikling kan man skape en arena som åpner opp for barns meninger og ytringer. Når den voksne er trygg på det som tilbyes av digitale verktøy har man mulighet å støtte barna i læringsprosessen og sikre at barna opplever mestring på mange områder. Digitale verktøy kan være en kilde til samspill, glede og ikke minst utvikling i et variert læringsmiljø. Barna kan være med å produsere, lage et produkt derav å skape noe. Gjennom arbeid med digitale verktøy kan man bli kjent med nye sider av seg selv, samt man kan knytte nye relasjoner voksen-barn, samt barn-barn. 


Både Rammeplanen og Barnehageloven har fokus på at personalet skal legge vekt på, og ta utgangspunkt i, barnas perspektiv, nysgjerrighet, undring, interesser og kreativitet. For å støtte opp under barns språkutvikling kan bruken av bilder og film være et godt verktøy. Bilder og film kan gjøre det lettere for barn å se og forstå sammenhenger, og det kan være en kilde til undring og refleksjon i bruk av ord og uttrykk. Ved å la barna selv ta bilder eller filme av hva som opptar dem i hverdagen, kan man som voksen ofte bli overrasket av resultatet. Jeg har fått erfart at vi voksne kan sitte igjen med helt andre opplevelser fra for eksempel en tur, enn hva barna har. Ved at barna får dokumentert sin opplevelse gjennom bilder kan det være lettere i etterkant å sette ord på situasjonen, og man får fram barnestemmen i mye større grad. På denne måten får man hatt et bevisst fokus på arbeid rundt barns medvirkning (Undheim, 2015, s.20). Det er dette fokuset jeg selv ønsker å ha for å begrunne hvorfor vi skal bruke digitale verktøy i barnehagen, og hvorfor det er så viktig at alle i personalet får økt sin kompetanse på dette området. Barnestemmen må frem! 

(Eget bilde: barna lager musikk i bruk av digitale verktøy)



Lov om barnehager (2005). Barnehageloven. Hentet fra:  https://lovdata.no/dokument/NL/lov/2005-06-17-64

Kunnskapsdepartementet (2017). Rammeplan for barnehager. Hentet fra: https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeplan-for-barnehagen/

Undheim, Marianne (2015). Del gleder! Digital kompetanse i barnehagen (2.utg). Oslo: GAN Aschehoug 


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

4.1.6 Mappekomponent 1 - modul 4 - Collage

7.5 Mappekomponent modul 7 - Koding i barnehagen

4.2.5 Mappekomponent 2 - modul 4 - Film