Foreldremøte med fokus på Digital dømmekraft

 1.0 Innledning

Vi skal ha foreldremøte i barnehagen, og har valgt tematikken digital dømmekraft. Fokuset ble satt ettersom mange i foreldregruppa hadde uttrykt at det kan være vanskelig å handle smart i den digitale verdenen, både til beste for seg selv, barnet og for samfunnet. Vi valgte å sende ut kort informasjon i forkant av møtet, så foreldrene kunne bli inspirert samt sette i gang noen tankeprosesser. 

 Fig.1: Digital dømmekraft (Hentet fra: online.no 07.10.22)

1.1 Innkalling til foreldremøte 05.oktober kl 18-20. Kveldens tematikk er digital dømmekraft.  

Vi ønsker å invitere storbarns foreldre på Tua og Bjørka til høstens foreldremøte. 

Det er et faktum at dagens barn lever i et digitalisert samfunn. Mange barn i barnehagealder har både tilgang til data, pad og mobil. Vi vet med sikkerhet at disse digitale verktøyene kan gi mulighet til læring og trivsel, men det kan være utfordrende å vite hvordan barna skal håndtere disse verktøyene uten støtte og veiledning av en voksen. 

Vi ønsker at dere som foreldre og foresatte skal tenke på hvordan man kan ha fokus på å fremme barnas positive deltakelse via digitale verktøy. På møtet kommer vi til å vise en film, komme med noen faglige tips og råd, samt sette av tid til å skape refleksjoner dere i mellom. 


Vi ønsker gjerne at dere melder dere på via Vigilo så vi vet ca hvor mange som har mulighet til å delta. Sammen skal vi være gode rollemodeller for barna, og snakke om hvordan vi kan forebygge uheldige situasjoner rundt barnas bruk av digitale verktøy.


2.0 Hoveddel 


Velkommen til kveldens foreldremøte. Vi ønsker å starte denne kvelden med en video som Utdanningsdirektoratet (2021) har gitt ut, om digital dømmekraft i barnehagen. 


Video om digital dømmekraft


Det å inneha digitale ferdigheter innebærer å kunne benytte seg av, og bruke, digitale verktøy på en god og hensiktsmessig måte. På denne måten utøver man digital dømmekraft, noe som er komplekst. Digital dømmekraft omfatter både juridiske, etiske og sosiale sider gjennom det å bruke digitale verktøy og medier (Bølgan, 2018, s.79). 


Digital dømmekraft har blitt et sentralt begrep i barnehagens Rammeplan (KD, 2017), og handler om det å bruke digitale medier, internett og selve teknologien på en etisk god og forsvarlig måte. Vi kan si at digital dømmekraft er svært sentralt i barnehagehverdagen. Tenk på hvor mange bilder man tar i løpet av en dag. Når tok dere sist et bilde av barnet deres? Delte dere det på Snapchat med familie og venner, eller kanskje la det ut på mystory? Eller kanskje noen også la det ut på Instagram eller Facebook? Dere trenger ikke respondere på dette, men vi ønsker bare å løfte kjente scenarioer, for å skape bevissthet rundt valg vi daglig tar, gjennom bruk av digitale verktøy. 


Rammeplanen sier bl.a. at:

"Gjennom å samtale om og undre seg over eksistensielle, etiske og filosofiske spørsmål skal barn få anledning til selv å formulere spørsmål, lytte til andre, reflektere og finne svar. Slik skal barnehagen bidra til å legge grunnlag for kritisk tenkning og dømmekraft" (KD, 2017, fagområdet: Etikk, religion og filosofi).


Barn bør få mulighet til å reflektere over hvilke muligheter og konsekvenser bruken av digitale verktøy, og etter hvert sosiale media, har. I den digitale verdenen vi lever i er det viktig at både voksne og barn har kunnskap og ferdigheter rundt hvordan man bruker digitale verktøy som en del av dannelsesprosessen. 

  • Vi  må være kildekritiske

  • Vi må være påpasselige med å ta hensyn til personvern og opphavsrett 

  • Vi må ha et bevisst forhold til hvordan vi bruker internett og andre digitale medier.

(Bergsjø et.al., 2020).

Man kan på mange måter si at internett er “overalt” i dagens samfunn. Mange er tilknyttet nettet store deler av døgnet, og vi bruker mange ulike digitale verktøy og medier. Man kan surfe på internett, spille spill, kommunisere med andre, streame TV og filmer og lese bøker, for å nevne noe. Men hvordan kan vi sikre at det er trygt for barna å bruke digitale verktøy? 


Barn er kompetente individer, og mange mestrer digitale verktøy på høyt nivå. 

Vet dere at… en 4 åring gjennomsnittlig stiller 437 spørsmål hver dag? 

Spørsmålene omhandler all slags tematikk. Hvor høyt et verdens høyeste menneske? I barnehagen bruker tid på å undre oss sammen med barna, og for å komme opp med ulike metoder for å finne svar. Vi må være ærlige med barna om at mange av spørsmålene de stiller vet vi rett og slett ikke svarene på. Denne problemstillingen er dere kanskje kjent med? Vi har ofte fått høre «men du kan du bare Google det!». 

Vet dere at… ting som spres på nettet kan føre til mobbing? Vi må alltid spørre om lov før vi legger ut bilder av andre. 


Vi ønsker at dere nå setter dere i grupper på 4, og spiller dette dialogspillet. Vi har kommet med ulike påstander, som vi vil dere skal reflektere rundt. Det er ingen fasit på disse påstandene, så her er det ikke noe rett og galt svar!


Dialogspill (påstander):

  • Jeg forventer at barnet mitt skal ta pause på spilling på mobilen når jeg sier det. 

  • Nett-pause gjelder bare for barna, og ikke oss voksne. Vi må jo være tilgjengelige på e-post og holde oss oppdatert på nyhetene. 

  • Det er viktig at barna har nettpauser, men de kan spille brettspill så lenge de vil - for det er mye sunnere for dem. 

  • Man kan ikke være sosiale igjennom nettet.

  • Barnet mitt vet hva som er lov å ikke lov å se på Youtube. 

For å involvere barna på en god måte i digitalisering gjennom barnehagen har vi fokus på at barna er med på hele publiseringsprosessen. De er deltakende med å ta bilder og video, både for å dokumentere en aktivitet men og deres interesser og det de er opptatte av. Barna er med på å legge inn bilder og video på dataen, for så å bestemme hva som skal sendes til dere foreldre. Barna er også med på å skrive tekster. Dette anser vi som et godt holdnings- og bevissthetsfremmende arbeid.  


3.0 Avslutning

Barn og unge bruker mye tid på spill og sosiale medier og trenger øvelse og veiledning slik at de selv blir rustet til å ta gode og smarte valg og sette grenser for seg selv og overfor andre. 

Så, hvordan kan vi i barnehagen, og dere hjemme, sikre barnas bruk av digitale verktøy? Det er lurt å søke på forhånd det barna ønsker å se på internett, for å unngå uønskede hendelser. Prøv å vær gode rollemodeller, som forklarer og utforsker sammen med barna. Barn trenger øvelse og veiledning for å bli rustet til å ta gode og smarte valg, samt sette grenser for seg selv og andre (Bergsjø et.al., 2020, s.17). 

Vi ønsker å ta med oss de tankeprosessene vi har vært igjennom i dag, å videreutvikle gode holdninger og skape felles kjøreregler for bruken av digitale verktøy med barn. På neste møte ønsker vi å fortsette med samme tematikk. Det vil da bli et praktisk møte der dere blir med på å skape gode digitale møteplasser for barna her i barnehagen. Vi ser fram til å skape en magisk hverdag for barn i samarbeid med dere. Takk for i kveld. 



Litteraturliste

Bergsjø, L.O.,Eilifsen, M. Tønnesen, K.T. og Vik, L.G.V (2020). Barn og unges digitale dømmekraft. Verdiløft i barnehage og skole. Universitetsforlaget.


Bølgan, N.B. (2018). Digital praksis i barnehagen. Oslo: Fagbokforlaget.


Kunnskapsdepartementet, 2017. Rammeplan for barnehagen. Hentet fra: https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeplan-for-barnehagen/fagomrader/etikk-religion-filosofi/ 05.10.2022


Utdanningsdirektoratet, 17. aug. 2021. Digital dømmekraft i barnehage. Hentet fra: https://vimeo.com/588269010 05.10.2022 


Fig.1: Digital dømmekraft. Hentet fra: https://www.online.no/sikkerhet/slik-prater-du-med-barna-om-nettvett/ 07.10.2022


Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

4.1.6 Mappekomponent 1 - modul 4 - Collage

7.5 Mappekomponent modul 7 - Koding i barnehagen

4.2.5 Mappekomponent 2 - modul 4 - Film