5.3 Mappekomponent modul 5 - Sammensatte tekster

Sammensatte tekster

En sammensatt tekst benyttes for å få frem et budskap, og kan omfatte en kombinasjon av ulike modaliteter som bilde, tekst, lydfil eller film. Den sammensatte teksten sies å være multimodal i og med den inneholder flere modaliteter (Wikipedia). 


Prosessen

I denne oppgaven tok jeg og førskolegruppa på 6 barn for oss tematikken - byen vår-, som vi har arbeidet med den siste tiden i barnehagen. Barna hadde vist en spesiell interesse rundt Nidarosdomen, som vi av den grunn valgte å fokus på i dette prosjektet.

Vi snakket først sammen om hvordan vi kunne lage en bildebok, og hva den skulle handle om. Barna ble raskt engasjerte, der de kom opp med mange ideer og forslag. Vi lagde oss et tankekart over prosessen, og skrev ned det barna kom opp med, for så at barna fikk ta bilder med mobil i prosessgruppene våre. Etter flere økter med lek om Nidarosdomen og Olav den Heldige (som barna mente han het..) hadde vi fått til mange bilder, samt prosessen med å skape en fortelling var allerede i gang. 

Jeg lagde en mappe med de ulike bildene barna hadde tatt, for så å ta med disse ned i prosessgruppen med barna en dag. Vi så på bildene, og barna var med på å lage en fortelling som ble skrevet ned. For å lage boken hadde jeg hadde valgt å benytte meg av bookcreator via PC. Der hadde vi alt av bildemateriell tilgjengelig, samt jeg fikk kjørt bildet over på smartboard så det var lettere for barna å se og delta i prosessen med å utforme boka. Barna valgte ut bilder de syntes passet til teksten de hadde produsert, samt vi supplerte med noen bilder fra nett. Vi la til musikk som ble lastet ned fra bensound.com. Utfordring vi møtte på at vi ønsket at musikken skulle spille videre til neste slide, men vi fikk kun til at musikken startet på nytt og på nytt. 

Dette var en morsom og spennende prosess både for meg og barna, og ikke minst for de andre på basen som fikk se og hørt boka når den var ferdigstilt. Jeg observerte at førskolegruppa var stolte, og at de gjennom prosessen viste mestring, undring og høyt engasjement. Barna samarbeidet godt, praktiserte turtaking og hadde gode samtaler. De viste kreative sider der de satte sin fantasi i live, men og gjennom konstruksjon i leken. Barna hadde kjennskap fra tidligere i bruk av billedtaking med mobil, men selve arbeidet med å sette sammen tekst og bilde til en bok var nytt for dem alle. 

Her kan dere se boken: 

https://read.bookcreator.com/rGcLv2zNG6WUVMqXjd0DGy5GR8f1/bcDeR6-kQrCTh-RrbUjaeQ


Refleksjon

Rammeplan for barnehagen sier at barnehagen skal tilrettelegge så barna gjennom arbeid med kommunikasjon, språk og tekst møter et mangfold av eventyr, fortellinger, sagn og uttrykksformer. Barna skal ha mulighet til å uttrykke sine følelser, tanker, meninger og erfaringer gjennom ulike virkemidler og måter. Videre skal barnehagen fremme et inkluderende miljø, der barna får felles erfaringer som grunnlag til lek, der leketemaer utvikles (KD, 2017). Gjennom vårt arbeid med valgt tematikk fikk barna dratt på en felles tur, der de fikk sett og opplevd Nidarosdomen i sin helhet. De fikk læring inn gjennom undring, samtaler, utforsking og lek. Fellesskapsopplevelsen rundt selve turen ga barna nye tanker og ideer som kom til uttrykk gjennom deres kreativitet og fantasi i mange prosesser gjennom barnehagedagen. 

Bruken av Bookcreator som verktøy var lett å håndtere, og barna fikk være høyt medvirkende i prosessen. Sandvik og Vik (2019) poengterer at fordelen med å bruke verktøyet Bookcreator gir barn muligheten til å være produktive og deltakende, noe som engasjerer og motiverer barna til arbeidet. De sier videre at multimodale tekster kombinerer enheter som kan skape mening på forskjellige måter (Sandvik og Vik, 2019, s.52). 

Min opplevelse av å arbeide på denne måten med barn er at gruppen fikk tatt del i en felles aktivitet, der de samarbeidet, samhandlet, kommuniserte, delte erfaringer, tanker og ideer i mye større grad enn ellers i en uformell setting. Barn som vi ellers ikke har observert å ha inngått sammen i en sosial interaksjon fant nå tonen gjennom -det felles tredje-, noe som utviklet deres relasjon. Bergersen (2016) trekker frem at arbeid med digitalisert fortelling sammen med barn gir rom for samarbeid, der barna tar stor del i den kreative prosessen. Et viktig element er at den voksne er lydhør for barnas innspill (Bergersen, 2016, s. 186-187). 

Det er viktig for meg som barnehagelærer å legge til rette for aktiviteter som står i tråd med utvikling av dagens samfunn. Jeg tenker mye på hva barn er opptatte av, hva som kan utfordre dem, gi dem mulighet til medvirkning. De skal få gode fellesskapsopplevelser, mestringsopplevelser samt gis rom for læring gjennom lek. Vi vet at dagens samfunn er blitt mer digitalisert de siste årene, og at barna er kompetente og evner å bruke digitaliserte verktøy i stor grad. 

Prosessen rundt dette arbeidet er med på å gi barna kunnskap og erfaringer knyttet til digital kompetanse, som igjen gir barna muligheter til å påvirke samfunnet de er en del av. Barnehagen skal tilrettelegge så barna har mulighet til å medvirke prosessene de står i, samt utjevne sosiale forskjeller i barnegruppa (Bølgan, 2018, s.44). 

Tematikken byen vår ble satt som utgangspunkt i et prosjekt for at barna skal få tilhørighet i gruppen, oppleve et -felles vi-, bruk som inngang til å lære om norsk historikk og læring om Trondheim by. Barnehagen skal legge til rette for et inkluderende fellesskap, der barn bidrar til egen og andres læring. Det skal tilrettelegges for helhetlige læringsprosesser som fremmer barns trivsel og allsidige utvikling (KD, 2017). 


Evaluering

Til senere ville jeg tatt utgangspunkt i tematikk som rører seg i barnegruppen, i bruk av observasjon og samtaler med barna. På denne måten får barna medvirket i enda større grad, og man kunne ha satt sammen barnegrupper på tvers av alder. Jeg ville også ha engasjert flere av personalet i prosessen, så større del fikk tilhørighet til arbeidet, samt blitt inspirert til å føre denne formen for arbeid med barn videre. 


Litteraturliste

Bergersen, O. (Red.). (2016). Barns flerkulturelle steder- kulturskaping, retorikk og barnehageutvikling. Universitetsforlaget. 

bensound.com

https://bookcreator.com/

Bølgan, N.B. (2018). Digital praksis i barnehagen- nysgjerrig, eksperimentell og skapende. Fagbokforlaget. 

https://no.wikipedia.org/wiki/Sammensatt_tekst

Kunnskapsdepartementet (2017). Forskrift om rammeplan for barnehagens innhold og oppgaver. Hentet fra: https://www.udir.no/laring-og-trivsel/rammeplan-for-barnehagen/ 12.11.2022

Sandvik, M & Vik, M. (2019). Hva hadde katten på ryggen? - fra høytlesning til digital bildebokskaping i en flerspråklig barnegruppe. I Jæger, H. Sandvik, M & Waterhouse, A-H, L (red). Digitale barnehagepraksiser- teknologi, medier og muligheter. Cappelen Damm Akademisk. 

Kommentarer

Populære innlegg fra denne bloggen

4.1.6 Mappekomponent 1 - modul 4 - Collage

7.5 Mappekomponent modul 7 - Koding i barnehagen

4.2.5 Mappekomponent 2 - modul 4 - Film